Innovatív tanárok fóruma

itflogoAz őszi szünetet nem csupán regenerálódásra, hanem szakmai újdonságok megismerésére is lehet használni. Így tett az a több mint 150 tanár is, aki részt vett a Microsoft Magyarország és a Modern Iskola oktatás-módszertani magazin által szervezett rendezvényen: az Innovatív tanárok fórumán Egerben 2009. október 29-én és 30-án.

Magyarországon idén elsőként rendezték meg ezt a találkozási alkalmat, ám világszerte több mint száz ország tanárai működnek együtt ebben az innovatív tanítási módszereket előtérbe helyező szerveződésben. A legközelebbi nemzetközi fórum 2010 márciusában lesz Berlinben.

Az egri fórum elsődleges célja az volt, hogy a tanárok bemutathassák egyedi, újat hozó, az IKT-t használó ötleteiket, és a mások által kipróbált újdonságokkal is megismerkedhessenek. Mindezt egyrészt a plenáris és szekcióelődások, másrészt pedig az ötletbörzeszerű kiállítás segítette elő. Az első plenáris előadó az egri Eszterházy Károly Főiskola rektorhelyettese, Kis-Tóth Lajos volt, aki a Bologna-rendszer kihívásairól, illetve az EKF infrastruktúra-fejlesztéseiről beszélt.

Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország Partners in Learning programjának vezetője inkább a gyakorlati oldalról közelítette meg az IKT-eszközök oktatásbeli felhasználását. Díjmentes tanulástámogató eszközök a kezünk ügyében című előadásában hasznos tippeket adott az infokommunikáció tanórai használatához. A hangos-képes élő illusztráció során a hallgatóság megbizonyosodhatott a bemutatott eszközök használati módjáról és valódi használhatóságáról. Íme a rövid összefoglaló, szoftver- és linkgyűjtemény formájában:

- a Microsoft Research Auto Collage fotókollázs készítésére alkalmas

- a Songsmith dalkészítő program, elérhető az Innovative Teachers oldalon (amelyet most éppen sajnos felújítanak, és nem tudtam belépni)

- Photosynth: az 5 GB-os tárhelyre feltölthetjük képeinket egy tárgyról/helyszínről, és a program elkészíti a lefényképezett objektum háromdimenziós, virtuális mását (sok, részleteket is tartalmazó fotót érdemes készíteni)

- a Microsoft One Note jegyzetek készítésére alkalmas program (a Tiszta szoftver programcsomagban elérhető)

- a Worldwide Telescope oldalon virtuális űrtávcsövet találunk

- a Képes krónika teljes szövege digitalizálva szerepel a Képes krónika oldalon, korhű zenével és hangalámondással, a szöveg felnagyítható, kereshető

- a Windows Live használói 25 GB tárhellyel – online pendrive-val – is rendelkeznek

- a Skydrive alkalmazásban csoportokat, virtuális közösségeket lehet létrehozni

- az Innovatív tanárok közössége teret ad különféle projekteknek, illetve e-tananyagokat is kínál

- az Egyszervolt.hu gyerekeknek szóló, igen színes, a kisdiákok figyelmét lekötő oldal, amely többek között a biztonságos internetezésre (csabi), géphasználatra, sőt közlekedésre tanítja a gyerekeket

- a Microsuli oldalon a kedvcsináló videókat oktatóanyagok követik, amelyek segítségével elsajátíthatóak a szoftverhasználat (Word, Excel, Powerpoint, Photosynth, Publisher, Movie maker) alapjai

 

Ezt követően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől Horváth Ádám ismertette az iskoláknak szóló pályázati lehetőségeket (l. TÁMOP, TIOP).itf3

A plenáris előadások után a szakmai zsűri, valamint a közel harminc kiállító mutatkozott be. Az ötletbörze résztvevői igen változatos műfajokban, különféle technikákkal dolgoztak. Az egyik résztvevő megmutatta, hogy a több százezres interaktív táblát akár a töredékéért létrehozott, saját készítésű eszközzel is lehet helyettesíteni. Szintén az ötlet és a barkácsolás volt az alapja a rendhagyó fizikaórai kísérleteknek, amelyeket a tanárok is tágra nyílt szemekkel csodáltak. Kaphattunk ízelítőt a tantárgyközi tanya-projektből, az óvodai interaktívtábla-használatból, a korhű, digitális bulvárlapokból, a Wikipédia-szerű osztálylexikonból.

A mi „csapatunk” két főből állt: Veszelszkiné Huszárik Ildikó, a kiskunhalasi Bibó István Gimnázium igazgatóhelyettese és Veszelszki Ágnes, az ELTE tanársegédje alkotta. Projektünk címe Kompetenciafejlesztés print- és digitális anyagokkal volt, és két megközelítési módot alkalmaztunk. Az elméleti részben azzal foglalkoztunk, miképpen befolyásolja az infokommunikációs technológia az írást (a vizsgálat az általános iskolásoktól a középiskolásokon keresztül a felsőoktatási hallgatókig terjed). Az eddigi tapasztalat szerint a kézzel írásra nagymértékben hat a számítógépes-mobiltelefonos írásmód (pl. rövidítések, emotikonhasználat, képes írás, színekitf1 használata). A gyakorlati részt tizenháromféle interaktív táblás feladat alkotta. Minden feladat a tantárgyközi kompetenciafejlesztésre használható, ám három súlyponti terület különíthető el: a magyar nyelv és irodalom (pl. Madách Imre: Az ember tragédiája; A 19. század arcképei), az orosz nyelv tanítása (pl. interkulturális ismeretek), valamint a tárgyakat átfogó, interdiszciplináris témakörök (pl. Tízéves az euró). Ez utóbbit, a pénznemekkel foglalkozó, tantárgyközi – magyar nyelvi, irodalmi, történelmi, matematikai, közgazdaságtani és általános műveltségbeli – ismereteket is összefogó projektet övezte a legnagyobb érdeklődés.

 

Természetesen volt lehetőségünk nem csak szellemi feltöltődésre is: kihasználtuk a vendéglátó hotel wellness-szolgáltatásait, remekül szórakoztunk az igényesen megszervezett gálavacsorán, és nagy örömünkre a mi asztaltársaságunk, a Patina nyerte meg a kvízjáték fődíját, a tíz üveg egri bort.

Mind a kötöttebb szakmai, mind a kötetlen program alkalmas volt arra, hogy megismerjük egymás munkáját, egymást – s így jövőre már ismerősöket köszönthetünk ezen a kiváló szakmai alkalmon. Addig is tartjuk a kapcsolatot egymással – stílszerűen az IKT-eszközök használatával.

 

 

Módosítás dátuma: 2009. november 08. vasárnap, 13:37
 

Keresés

Google-ajánlat