1. Tabu: irodalmi alakok
Írd meg a következő irodalmi alakok bemutatkozó szövegeit, a tiltott szavak használata nélkül! Mindegyik bemutatkozó szövegnél a tabu szavakon kívül értelemszerűen tilos használni az adott mű szereplőinek nevét, illetve a mű címét és szerzőjét. A bemutatkozó szöveget felolvasva, a többieknek ki kell találniuk, melyik irodalmi alakról van szó.
Shakespeare: Hamlet, a dán királyfi (Hamlet): lenni, Dánia, dán, Helsingőr, reneszánsz
Szophoklész: Oedipus király (Oedipus): öl, feleség, király, effektus, görög
Madách Imre: Az ember tragédiája (Ádám): kígyó, szín, ember, eszkimó, utazás, paradicsom
Cervantes: Don Quijote (Don Quijote): lovag, középkor, szélmalom
Példák a megoldásokra
2. CHAmleT-szöveg
Alakítsd át chatszöveggé (csoportos beszélgetéssé) az alábbi párbeszédet, kifejezetten ügyelve a kiemelt szövegrészletekre!
„GUILDENSTERN: Fönséges úr! [mint köszönési forma]
ROSENCRANTZ: Kegyes jó uram! [mint köszönési forma]
HAMLET: Szerelmes drága barátaim! Hogy vagy,
Guildenstern?
Áh, Rosencrantz! Hogy vagytok pajtás?
ROSENCRANTZ: Mint földanyánknak sok más köz fia.
GUILDENSTERN: És boldogok, hogy nem túl boldogok;
Szerencse sipkáján bojt nem vagyunk.
HAMLET: Se talpak a cipőin?
ROSENCRANTZ: Az se, fönség.
HAMLET: Úgy hát valahol az öle körül tanyáztok, azaz kegyei kellős közepén?
GUILDENSTERN: Bizony, csak úgy elevickélünk mi.
HAMLET: A szerencse titkos részein? Ó, igaz: hiszen rima:
Mi újság?
ROSENCRANTZ: Semmi uram;”
(Shakespeare: Hamlet, a dán királyfi)
3. Formális és informális szöveg
Üzletedbe téved erős dohányos barátod. Az elektromos cigaretta előnyeit bemutató alábbi hirdetést fogalmazd át informálissá, mintha barátodnak mutatnád be ezt a terméket!
„Szokjon le a dohányzásról, az elektromos cigaretta segítségével. Nincs égéstermék, nem káros, nincs passzív dohányzás, de mégis olyan, mint az eredeti. Elektromos cigaretta a leghatásosabb segítség a leszokáshoz. Üzletünkben és webáruházunkban nézzen szét, próbálja ki és óvja szerettei környezetét!”
4. Átköltés
A következő két átköltés a 20. század magyar irodalmának két kiemelkedő alakját idézi meg.
Ki ez a két költő, és mely versek átköltései ezek?
Hölderlinre
Ahhoz képest, hogy az ég kitaszít,
(mit neked ég: a széfem üres,
hiába kapartam le a körmöm)
nem panaszkodom, egész jól elvagyok:
van mire kennem a vajat, a fröccshöz való is megvan.
A szocpolnak hála még lakásra is fussa,
(a gyerekprogram is jól halad).
A rezsi rendre befizetve
mégse írom magam az égre.
1920
Levél Posillipoból
Hát látjátok mik vagyunk? Semmik.
(legfeljebb por meg hamu)
Emlékeink darabokban: dirib-darab,
lim-lom, kacat.
Mit nekünk a zene, a tánc,
nyelvünk foszlik, üres szavak
(elporladnak a szájpad alatt).
Nincs melletted mistress, baby
süket nekünk Bartók, Tompa,
Arany és Petőfi, Shelley és Ady.
1950
5. Történetírás
Alkoss rövid történetet a következő húsz mondat közül minimum tíz felhasználásával!
- Martin Heidegger, a filozófiai hermeneutika vezéregyénisége szerint a nyelv nem pusztán eszköz gondolataink elmondására, hanem maga a gondolkodás.
- – Jó napot – mondta az ajtót nyitó asszonynak.
- Útonállók voltak, szállást kerestek.
- Fúj!
- Különös napra ébredtünk.
- Ha te mondod, biztos úgy van.
- Mindez persze csupán fikció, nem több.
- Az nem tanácsos. Mivelhogy aki zsebre vág valamit, azt nyomban dutyiba vágják.
- Görbülj meg!
- Miként az sem kizárt, hogy a teremtéstörténetet és az evolúció elméletét egymással párhuzamosan tárgyaljuk.
- Menten berosálok!
- Hónapok óta munkanélküli vagyok.
- Habár az sem megengedett, hogy lódítsak.
- Éjjel kettőkor már kopogtak az ajtón.
- A vers utolsó szakaszát nem ő mondta el, hanem maga a költő: „ős kezdet óta / itt vagyok / de a lepkével / meghalok.”
- A kulturális tárca helyett intéző szervként több helyen a Szalai Annamária vezette Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Hivatal szerepel.
- Utolsó óráit végigszenvedve halt meg.
- A következő események valóban megtörténtek; ha nem jómagam élem át, el se hiszem.
- Miként máig az sem tisztázott, miként került Heidegger ebbe a történetbe.
- És akkor a frissen vasalt ruhákban magát Istent láttam meg.
|