Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
A beérkezett feladat(lap)ok tanulságai |
2012. április 02. hétfő, 10:37 |
A korábbi félévekben beérkezett magyartanári feladatokról (összesítés)
Megfogalmazás - az instrukciót igével érdemes kezdeni: (például: Találjátok ki...; A stílusirányzatot jellemezd röviden! > Jellemezd röviden a stílusfejlődési tendenciát!) - célszerű kerülni a feltételes módú vagy bizonytalan megfogalmazásmódot (például: próbáljátok meg kitalálni helyett találjátok ki) - törekedjünk az egyszerű fogalmazásmódra (például: Próbálja meg az alábbi emotikonok jelentését minél több és változatosabb szinonimákkal kifejezni! > Keressen az alábbi emotikonokhoz minél több és változatosabb szinonimát!) - kerüljük a zavaros mondatokat (például: *Érintette a változtatás az értelem „károsodását”?) - nagyon fontos a megfelelő fogalomhasználat, az utasításban ne keveredjenek a különböző fogalmak (például: korstílus vs. stílusirányzat és stílusfejlődési tendencia; stílusnem vs. stílusréteg vs. stílusirányzat, stílusárnyalat vs. nyelvváltozat vs. regiszter) - nem célszerű az utasítást stb.-vel zárni, hiszen így nem egyértelmű, mivel kell folytatódnia a felsorolásnak - ha csupán egy példát kérünk, akkor ne ez legyen az utasítás: Soroljatok fel... - fontos az egymásra épülő feladatok logikai sorrendje: például a tartalom-összefoglalásnak logikailag hamarabb kell következnie, mint a szövegátalakításnak
Helyesírás - kiemelten kell ügyelni a helyesírásra a tanár által kiosztott feladatlapokon, mert az mintaként szolgál a diákoknak - például: szótagszámlálás szabálya (ha egy összetett szó három vagy annál több tagból áll, és hatnál több szótagos, akkor a logikai szóhatáron kötőjellel írjuk) ha egy összetett mondat főmondata felszólító modalitású, akkor nem kérdőjellel, hanem felkiáltójellel zárul a mondat sorszámnevek után vessző helyett pont áll tapadó írásjelek (a nyitó idézőjel után nem kell szóköz) és nem tapadó írásjelek (egyenlőségjel, pluszjel stb.) kötőjelhasználat (Fónagy Iván idézet > Fónagy Iván-idézet; Szathmári idézet > Szathmári-idézet) az illetve és a valamint kötőszavak elé mindig vesszőt kell tenni - internetről másolt szövegben ki kell javítani a nem megfelelő karaktereket (például: elsõ > első), ezt könnyen megtehetjük a szövegszerkesztő csere (az összes cseréje) funkciójával - ügyeljünk a szakszavak helyesírására is (például: szinonímia, de szinonima)
A feladatlap megformázása - minden, a tanár által kiadott anyag, feladatlap igényes külsejű legyen, hogy a megformázása is mintaként szolgálhasson az esztétikus szövegszerkesztéshez - kiadott feladatlapon minden esetben legyen a feladatlapnak címe (a témakör), legyen rajta a készítő tanár neve (elérhetősége), dátum, esetleg az iskola és a tantárgy megnevezése - spóroljunk a hellyel, a nyomtatandó/másolandó papírral: takarékosan kell a tartalmat az oldalon elrendezni - ha a feladatlapon kell dolgozni, legyen elegendő hely az íráshoz - számítógépes szövegszerkesztésben nem célszerű az aláhúzást használni
Egyéb - érdemes szakmai célokra egy hivatalosan hangzó e-mail címet készíteni |