A látható web 2. Beszámolók
2014. december 10. szerda, 16:04

A látható web 2. címmel idén is előadás-sorozatot hirdetett az ELTE és a KJF diákjainak Bódi Zoltán és Veszelszki Ágnes.

Az előadások összefoglalói itt olvashatók:

 

Bódi Zoltán (KJF)
Kommunikációs attitűdök a Facebookon

Az internethasználók körében nagyon népszerűek a közösségi oldalak, és sokan tagjai is vagyunk valamilyen netes közösségnek, valaki többnek is. A Facebook népszerűsége azonban vitathatatlan. 2004-es indulása óta világszerte 1 milliárd 320 millió tagja van. Ugyan a Facebook egyik legkomolyabb problémájává nőtte ki magát az utóbbi egy-két évben, hogy a közösségi oldal egyre kevésbé népszerű a fiatalok körében. A tizenévesek számára azért csökken az oldal vonzereje, mert az egyszerűen túl sikeres: a tiniknek „ciki" egy olyan közösségben jelen lenniük, ahol ott vannak a szüleik és az iskolai tanáraik is. A Facebook népszerű funkcióira, mint a képmegosztás vagy a csetelés, egyre-másra jelennek meg újabb és trendibb mobilos alternatívák. Ezt egy friss kutatás eredménye igazolja.

Ennek ellenére még mindig számos felhasználó használja napi rendszerességgel a legnépszerűbb közösségi oldalt. Ez a virtuális kommunikációs tér sokak számára az élet részévé vált. Megszokott dologgá vált, hogy ott tartsa a kapcsolatot ismerőseivel, barátaival, ott ismerkedjen, beszélgessen, vagy ossza meg az őt érdeklő témákat, örömeit, bánatát. A netes közösségi lét pedig magával hozza azt, hogy kialakulnak bizonyos viselkedési formák. Ezek az oldal nyújtotta lehetőségek kapcsán születtek, és indultak hódító útjukra (pl.: like gomb – kifejezhetjük használatával a tetszésünket), hiszen az oldal lehetőséget kínál erre. A felhasználók életkoruknak, habitusuknak, érdeklődésüknek megfelelően viselkednek a cybertérben is.
A következő viselkedéstípusokat lehet megkülönböztetni:

Csendes szemlélődő – sosem kommentel, nem oszt meg semmit, de mindent elolvas; passzívan viselkedik, az ilyen személyek bizonytalanul mozognak a virtuális térben, hiszen sosem lehetnek biztosan abban, hogy kinek írnak ki valamit, és az mikor olvassa el, vagy kezd vele valamit.

A romantikus életbölcselő – mindenki folyamatosan észleli a jelenlétét, folyamatosan életbölcsességekkel, képekkel ontja el az oldalt, fontos közösségi szereplőként tekint magára, míg le nem tiltják, azonban nem tolakszik hozzászólásokkal.

A mindent megosztó – gondolkodás nélkül mindent megoszt, és nem csak azt, ami közérdekű lehet, hanem minden személyes vagy semmitmondó információt is, arra nem is gondolva, hogy olyanokhoz is eljut a posztja, akit nem is érdekel. Ez egyfajta túlkompenzálás, kényszer arra, hogy folyton jelen legyen, bár nem biztos hogy ez a megfelelő térben történik.

A rajongó (fanboi) – kritikátlanul, elvakultan rajong egy márka, egy termék, vagy cég iránt. nem mérlegel, még a hibákat sem hajlandó észrevenni. Közülük kerül ki az ellentétpárja ennek a típusnak, a gyűlölködő típus, mert mindent alapból elutasít, ami nem a saját maga által istenített márka.

Grammatikai náci – minden szövegkörnyezetben, témában, csetben ragaszkodik a helyesírási szabályok betartásához, megszólítja azt, aki helytelenül ír, ezért képes sértegetni. Azt a hibátlan nyelvhasználatot várja el, amit lehetetlen visszahallani, hiszen nincs tökéletes nyelvhasználat.

Trollkodó, gyűlölködő – mint a mesehős, akiről a nevét kapta, pusztít, válogatás nélkül utálkozik mindennel kapcsolatban. Ez a közösséget is rombolja, nem ad hozzá semmit. A gyűlölködő folyton elégedetlen, kritizál, sztereotípiákban gondolkodik, leszól mindent, amivel találkozik. Jelenléte negatív hatású.

Véleményvezér – bizonyára jelleméből fakadóan hamar a kisközössége élére áll, mindenhez hozzá tud szólni, véleményt formál, buzdít. Jelenlétével és hozzászólásaival képes orientálni a többiek véleményét és látásmódját is. Igazi szervező.

Paranoid – profilja le van zárva, álnevet használ.

Játékos – kizárólag játszik a Facebookon, játékfelkérései folyton bombázzák a környezetét.

Lájkvadász – csak azért nyilvánul meg bármivel a közösségi oldalon, hogy felfigyeljenek rá, és abból ítéli meg hogyan viszonyulnak hozzá, hogy hány lájkot kap, „csak szeressenek" – ez motiválja;

Próféta – minden hozzászólását Isten dicsőségére teszi;

Kakas – minden nap jó reggelt kíván.

A web 2.0 közösségek tartalomprodukálói olyan prosumerek (a producer „produkáló" és a consumer „felhasználó") összevonásából alakult ki, és azt a webes felhasználót jelenti, amelyik úgy fogyasztja a tartalmat, hogy ahhoz az interakció útján hozzá is tesz valamit –amelyek nyelvi magatartása és viselkedéskultúrája leképezi a valós, nyilvános közösségeket. Egy szép hasonlattal élve a közösségi oldal olyan, mint a régi, falusi világban a házak elé való kiülés, amelynek során a járókelőkkel, szomszédokkal ki-ki szándéka szerint bármit megoszthatott, megbeszélhetett.

Egy vicc terjedt a Facebookon éppen ezzel kapcsolatban: Falusi néni elvégzi a napi teendőit, kimegy a kapuba, hogy beszélgessen kicsit, nézi, sehol senki. Álmélkodva bemegy a házba, felmegy Facebookra, hát ott van mindenki!

(Gabóda Ágnes)

 

Sós Péter János (KJF, B.Swan Partners)
A vidra esete a PR-szöveggel (online PR-technikák)

A Kodolányi János Főiskola címzetes egyetemi tanára, a Magyar PR Szövetség előadását a vidraeffektus bemutatásával kezdte: a vidra a víz alatt be tudja csukni a fülét, a reklámokkal szemben hasonlóképpen viselkedünk (a reklámkerülés során az érzékszervek automatikusan bezárulnak). Egyre inkább igaz ez a pr-re is. A kognitív szint tudatos tagadást jelent, érzelmi szinten pedig elutasítást és gyűlöletet vált ki. Ez a kommunikációs eszközök elutasítása által is történik (kezdődött a nyomtatott média elutasításával, majd a tévémentesítés, most az Y és Z generáció belépése változtatta meg a médiapiacot).
A rádiócsatornák között a hallgatók száma alapján az első a Class FM, második a Kossuth, harmadik a Petőfi Rádió, negyedik és ötödik a Music FM és a Juventus, de ebben nincsenek benne a helyi adók. A háttérrádiózás jellemzőbb a hírrádióknál – másképpen kell a reklámot elhelyezni. A médiahasználat korcsoportonként differenciálódik.
Sós Péter János szerint Magyarországon a politikai-közéleti PR halott – az emberek többsége elutasítja a politikai kommunikációt, propagandajellege miatt. Ezáltal a píár is negatív fogalommá vált (píárszöveg, píárakció).
Kialakult egy alternatív pr: át akarja törni a vidraeffektust vagy a tudatos elutasítást. A hírek ma az online felületeken jelennek meg, a szétterjedési sebesség a hírportálokon kevesebb, mint húsz perc. Nincs idő ellenőrizni a híreket. A Facebook hírközlő funkciója megerősödött. A sound bite (szövegből kiharapott, kiragadott megszólalás tévében és rádióban) 30-40 másodpercről 15-20 másodpercre csökkent. Megnőtt az infotainment szerepe (napi cuki).
Eljött az impresszív pr kora – a kognitív alapú kommunikáció helyett. A pr-ügynökségek a sajtótájékoztatók helyett inkább eseményeket, sajtóreggeliket és -vacsorákat rendeznek. Látványra van szükség. Az akciókommunikáció szerepe megerősödött (például: legótorony a Bazilika előtt: megosztható a Facebookon), a rekordok bekerülhetnek a tévébe.
A válságkommunikációban megfigyelték: egy termék viszonylag kicsi piaci szereplőjének krízise könnyen átterjed az iparág többi szereplőjére, még a piacvezetőre is (spanyol e-coli uborkabotrány, gyerektápszer). A krízis pillanatok alatt globalizálódik (a fukushimai tragédia miatt bezárják a német atomerőműveket). A rövidség felületességet is hoz (Twitter, Youtube). A politikai humor tényleges változtató tényező tud lenni (Kétfarkú Kutya, Onion). Új népművészet kora: a kreativitás újjáéled, azonnal szétterjed, globalizálódik (Chriswell a Youtube-on). A pr tehát a jövőben (a jelenben) rövid, impulzív, az érzelmekre hat.
„A mobiltelefonnak van egy kis telefonfunkciója is." Az okostelefon tudja, hol a gazdája („tudja a helyét"), és hova néz – ezért minden másnál hasznosabb a mobilkommunikáció. Megváltoztatja a turizmust, a taxit, a bankolást, a parkolóhelyeket, a pizzarendelést, a bevásárlást (KaDeWe: ha elhaladunk előtte, jelzi a telefon, milyen akciók vannak az áruházban, Koreában QR-kód alapú házhozszállítást vezettek be). Ez már a kiterjesztett valóság világához vezet (augmented reality): a tudás, a tényanyag, a néző helyzete és a nézés iránya egyesül, és integrált kommunikációt tesz lehetővé.
További példák: National Geographic és UPC kampánya, Heinz ketchup és szakácskönyv, Volkswagen Virtual Golf Cabriolet, PepsiMax London buszmegálló Unbelievable, okos szemüveg – Google Glass.

 

A médiából az emberek felé zúduló információk, reklámok zavaróak lehetnek. Az összes kommunikációs csatornán át naponta többféle hatás ér bennünket. Nem minden esetben vagyunk képesek befogadni a napi információáradatot, ezért védekezünk ellene. Sok információ tudásszintünk és tapasztalataink okán semmit sem mond számunkra, tehát automatikusan szelektálunk. Ez a reakció a vidraeffektus: a közönség reakciója, amelynek során a befogadók többsége már az érzékelés kezdetén ellenáll a hatáskeltésnek, például a reklámok alatt automatikusan, a vízbe merülő vidrához hasonlóan, bezárja fülét. A kifejezés a reklámszakmából jött, de a PR-ra is egyre inkább igaz.

Az ellenállásnak vannak fokozatai:
1. vidra-effektus: az érzékszervek automatikusan bezáródnak,
2. kognitív szint: tudatos tagadás,
3. érzelmi szint: elutasítás és gyűlölet.

Az elutasítás először a kommunikációs eszközökkel szemben kezdődött a nyomtatott média esetében Amerikában, majd Európában. Második lépésként a tévé kiiktatása szerepelt: ezt az internetes hírportálok és a filmletöltők terjedése tette lehetővé, az egyén teljes szabadságot kapott azáltal, hogy önmaga oszthatja be az idejét az információszerzésre, szórakozásra. Nem kell a televízió programszervezéséhez igazodnia. Ebben szerepet játszott a Facebook is, hiszen információmegosztó szerepe jelentős. Harmadik fázis az Y és Z generáció belépése, hiszen ők más nem olvasnak nyomtatott sajtót, vagy csak egy-két, érdeklődésüknek megfelelő magazint, illetve ők már a tévé iránt sem érdeklődnek.

Szám szerinti lebontásban Magyarország összlakosságából (9 939 470 főből) 7 170 086 fő aktív nethasználó, ebből 4 800 000 Facebook-felhasználó. Aktív mobil eszközhasználó azonban 11 580 000, amiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy egyénenként több mobileszköz is használatban van (okostelefon + tablet). Magyarországon a rádióhallgatás a következő képet mutatja: hallgatottság tekintetében vezető helyen a kereskedelmi Class FM rádió áll (2,1 millió hallgató naponta), ezt követi a közszolgálati Kossuth Rádió (1,4 millió hallgató), majd a Petőfi Rádió (940 ezer hallgató) következik a sorban, a Music FM és a Juventus a negyedik és ötödik helyen szerepel. Nem szerepelnek a statisztikában a helyi adók, amelyek hallgatottsága jóval nagyobb. A felsoroltak közül csak a Kossuth Rádió nevezhető komolyabb értelemben vett rádiónak, a többi csak háttérrádiózásra alkalmas. A több médiát fogyasztók aránya stagnál, jellemzőbb az online média használata, a tévé veszít népszerűségéből és egykori egyeduralmából, inkább a korcsoport-specifikus média nyer teret.

A fiatalabb korosztály ezért alternatív hírforrásokat keres és talál. Ennek következtében kialakult az ún. alternatív PR.
Ma fontos változások történtek a PR-ban:
– a hírek online felületen jelennek meg;
– terjedési sebességük kevesebb, mint 20 perc (mobilalkalmazásokon, hírportálokon);
– rövidek, informatívak: 10-20 mondat, mobilalkalmazásokon 2-3 mondat;
– a Facebook hírközlő funkciója megnőtt: 1 kép + 1-2 mondat;
– a celebek, híres emberek, cukiságok szerepe megnőtt;
– a tévéhíradóban a soundbite időtartama 15-20 mp-re csökkent.

A PR-nak egyre inkább át kell állni az impresszív (érzelmi alapú) kommunikációra. A sajtótájékoztatók is megváltoztak (rövidek, lényegre törők, többre nincs idő), oda mennek az újságírók, ahol látvány van (inkább reggelik, vacsorák, rendezvények alkalmával tájékoztatják az érdeklődőket a PR-ügynökségek). Megerősödik az akció-kommunikáció szerepe, amely azonnal felkerülhet valamelyik videomegosztóra. Azonban ez veszélyekkel is járhat: globalizálódhat egy krízis, és kihatással lehet a teljes iparágra vagy egy ország gazdaságára (Fukushima tragédiája miatt például bezárták a német atomerőműveket).

A mai online nyelv csak pár szavas közléseket bír el, a hosszabbakra már nem figyel senki. Fontos szerepet játszanak a mémek, eljött az Új Népművészet kora. A mai vicceket, humort a közösségi „világfaluban" úgy érti mindenki, mint régen a fonóban a tréfát. Ezt használja ki a mai PR-os, aki szintén beszéli ezt a nyelvet, így a mai közlések átjutnak a vidra-szűrőn.

(Gabóda Eszter)

 

Dragon György (játékfejlesztő, zeneszerző, informatikai újságíró)
Mennyire valós a virtuális? Játékok a cybertérben

Dragon György zeneszerző, író, játékfejlesztő azzal a kérdéssel kezdte előadását, vajon mi lehet a virtuális: például a Google látszólagos, nem valódi vagy majdnem-adattár. Számítógépes térben létező, elképzelt. A virtuális sisak mint eszköz segítségével a számítógép által generált valóságot a sajátunkként érzékeljük, emellett jelentheti a sisak virtuális képét is.

A virtuális fogalma absztrakt, de napjainkban életünk része, ennél fogva valóságos. A világban való jelenlét és a jelenlévő világ, mint valóság – a jelenlét mértékének és a világ teljességének függvényében – virtualitást és tényleges valóságot is jelenthet. Tényleges valóság és virtualitás különválasztható ugyan a megnevezés erejéig, de valóságos tartalmaik csak egymásra vonatkoztatva értelmezhetőek. Megkülönböztetésük csak akkor lehetséges, ha a valóságot nyitottnak gondoljuk el.

A virtuális értelmezése: nem látható, látszólagos, a jövőben elképzelhető, illetve a számítógépes térben létezőt, elképzelt dolgokat jelöli. Az emberiség történetéhez ősidők óta hozzátartozott, hiszen az ősember nem értve a körülötte zajló természeti jelenségeket, mint a villámlás, eső, nappal és éjszaka változása, elképzelt magának egy virtuális világot (metafizikai világkép), amelyet képzelőerejének köszönhetően hozott lére, és hitt abban, hogy az közrejátszik sorsának alakulásában. A virtualitás jelen van életünkben: elképzelünk valamit és annak megfelelően viselkedünk, eljátsszuk, hogy úgy van. Virtualitás mindenről létrehozható. A régi korok eszmei ideáljait megtestesítő műalkotások, festmények, szobrok, vagy akár zenei művek, mindegyik megértéséhez szükségünk van képzelőerőre, virtualitásra.
A Szabadság vezeti a népet című festményt látva elhisszük, hogy maga a Szabadság viszi harcba a katonákat, holott egy félmeztelen nőt látunk zászlóval és puskával a kezében. De a képzelet ruház fel minket azzal a hittel, hogy valóban egy istennő áll a harc élén (Eugène Delacroix: A Szabadság vezeti a népet, 1830).

Minas Tirith (Gyűrűk Ura) A Gondor megalapítását követően épült első városok egyike. Eredeti neve Minas Anor, azaz a Felkelő nap tornya. A város a Fehér-hegység legkeletibb tagjának, a Mindolluin hegyének lábánál épült fel. Miután Osgiliath elesett, ide költözött át a királyi udvar, ez lett Gondor fővárosa. A Harmadkor 2002. évében, Minas Ithil elestével új nevet kapott, így lett Minas Tirith, az Őrtorony. Tudjuk, hogy ez a hely nem létezik, mégis egy valóságos világot hoz létre, amely köré komoly csoportok szerveződnek, rajongók, akik szinte már ebben a világban élnek, ismerik a helyszíneket, mintha jártak volna ott.

Ezek azok a virtuális helyek, amelyekkel párhuzamban létezik a valóság. Ám ismerjük a valóság virtualizált helyzeteit, mikor létrehozunk valamit, ami a múltban ugyan létezett, de mára már rekonstruálni tudjuk a digitális technika segítségével, így például bejárhatunk több magyar neves várat (pl: a Diósgyőri, az Esztergomi vagy Tati várat) vagy átélhetjük a mohácsi csatát, amelyeket virtuális eszközökkel rekonstruáltak, vagy összecsaphatunk egy török katonával. De számos ilyen lehetőség adódik, amely közelebb hoz minket a múlt megismeréséhez, vagy valamilyen elképzelt hely, helyzet rekonstruálásához. Így a valóság is virtuálissá válhat.

A kognitív tudástárház is egy virtuális térben található, ha alapul vesszük, hogy a Google által tárolt adattár terjedelme végtelen. A mindenki által igényelt információhalmaz elérhetővé válik sok-sok címszó alapján, és a globális tárház bárki által megjeleníthető, aki internettel rendelkezik. Ez egy új létforma is egyben, hiszen az ember életét gyökeresen változtatta meg az internet, mindenféle értelemben: társadalmilag, kulturálisan, szociálisan, és egyéni értelemben egyaránt. Az Internet széleskörű használata nem csupán a levelezési, kapcsolatépítési, olvasási, tanulási, könyvtárazási, publikálási, munkavégzési és szórakozási szokásainkat változtatja meg, hanem gyökeresen átalakítja az emberi élet évezredek óta megszokott kereteit is. Az internet a hálólét kibontakozásának biztosítéka, hajtóereje és meghatározó eszköze: valóság és virtualitás egyszerre.

(Gabóda Eszter)

 

 

Dragon Zoltán (SZTE)
Láthatatlan web

A láthatatlan webbel manapság nagyon sok cikk és tanulmány foglalkozik. Az angol terminológia három elnevezést is használ a fogalomra, az invisible web mellett a deep web, mély web illetve a hidden web, rejtett web is használatos. A web komplex információtár, amely különböző típusú, hatalmas mennyiségű ismeretet tartalmaz. Azokat a website-okat, melyeknek oldalait a háttérben dolgozó kereső motorok megtalálnak, a kereshető (surface), látható webnek nevezzük. Ennek nagyságát a teljes web méretének 16%-ára becsülik. Amikor a láthatatlan webről beszélünk, általánosságban fogalmazhatunk úgy, hogy azokat az oldalakat jelentik, amelyeket a keresők nem tudnak megtalálni. Láthatatlanná különböző okok miatt válhatnak oldalak.
• Vannak olyan weblapok, amelyek dinamikusan jönnek létre, azaz az oldal tartalma egy adatbázisból kerül a lapra. Az információ eléréséhez különböző adatbázisokat pl.: ACCESS, Oracle, SQL Server, DB2 stb kell lekérdezni. Ezért ezek az oldalak különböznek a fix, statikus weblapoktól, amelyek a keresők számára direkt módon elérhetők.
• Azok az oldalak, amelyek csak regisztráció után érhetők el, szintén a láthatatlan web részét képezik.
• A rejtett web odalainak másik csoportját a nem szöveges állományok alkotják, mint a multimédia-, grafikus fájlok, szoftverek és nem standard HTML formátumú dokumentumok, mint pl a PDF fájlok.
• Szintén a láthatatlan web részét képezik a „dokumentumszigetek". A kereső programok pókjai egy-egy oldalt kiválasztva kezdik a feldolgozást, indexelik az ott található szavakat, majd tovább haladnak az oldalon lévő linkeken. Ha egy oldalra vagy egész site-ra nem mutat egyetlen link sem, akkor tartalma nem kerül be a kereső adatbázisába, így keresésnél az eredményhalmazba sem.
• A láthatatlan web részét képezik a kereső motorok által kizárt oldalak is.
A látható weben nyomon lehet követni bárkit. A weben az látható, amit magunkból láttatni akarunk, és vigyáznunk kell arra, hogy minek akarunk látszani! A böngészési szokásaink is automatikusan rögzülnek. A földrajzi pozíciónk is követhetővé válik, ha elektronikus rendszerben, okostelefonnal ezt az alkalmazást használjuk. Az általunk feltöltött fotók, videók jellemeznek minket: szokásainkat, érdeklődési körünket, magánéletünket, kapcsolatrendszerünket meg lehet ismerni ezekből, hacsak nem akarunk szándékosan más képet festeni magunkról, mint amilyenek valójában vagyunk. Az úgynevezett csúsztatások azt is lehetővé teszik, hogy félrevezessük a környezetünket.
Egyre szélesebb körben kerül használatra az új média (újmédia) fogalomköre. A fogalom használata során egyre inkább szűkül az értelmezés az internetmédia (webkettő), a mobil eszközök, táblagépek, és az interaktív televízió fogalomkörére. Lev Manovich ugyanakkor a The Language of New Media című könyvében az adatbázis megközelítéssel interpretálja a fogalmat. Szerinte az újmédia öt alapelv mentén határozható meg, melynek alapja a numerikus reprezentáció és a modularitás, ezeket követi az automatizálás, a variabilitás végül pedig a kulturális átkódolás. Az újmédia-elméletében azt mutatja be, hogy az új média jellemzői visszavezethetők a korábbi médiumokra is, de egészében mégis új minőséget hordoznak. Felfogásában a népszerű multimédiás enciklopédiák, és más „egyéb dolgoknak" a gyűjteményei a legkézenfekvőbb elemei az adatbázis-formáknak. Az újmédiát a narratívát felváltó egyéni elemek gyűjteményének tekinti
A kép mint olyan nem létezik. Kódképek vannak, amelyek szemünk elé tárulnak és egy virtuális világot tárnak elénk. Példa erre a Rome 3 dreams of black, amely Chris Milk interaktív filmje, amely a WebGL kreatív potenciálját mutatja be, lehetővé teszi a hardveresen gyorsított 3D grafika a böngésző használatát plug-in nélkül. A böngésző néhány igazán szép látványt mutat.
A jelenlét is megtévesztő, hiszen lehet, hogy be vagyok jelentkezve, de nem vagyok ott. A rendszer leköveti és rögzíti a tevékenységünket. Az online felhasználói praxisok tehát folyamatosan felülíródnak egyrészt a beépített automatikus folyamatok által, másrészt az esetleges, és szintén a rendszerbe kódolt anomáliák miatt. Önreprezentációnk így valójában sohasem a saját magunké – sok esetben már azelőtt beindul ez a folyamat, mielőtt egyáltalán online területre tévednénk: a rólunk szóló, bennünket említő digitális nyomok nem elhanyagolható részét képezik avatárunknak, amit mi online tevékenységeinkkel vagy megerősítünk, vagy valamilyen szinten eltérítünk eredeti irányaiktól. A felhasználó által nem ellenőrizhető folyamatok hibái azonban folyamatosan eltéríthetik a legnagyobb igyekezettel ápolt önmenedzselési ténykedést is, ráadásul később sincs lehetőség korrekcióra. Megtévesztés által olyan képet alakíthatunk magunkról, amelyet láttatni szeretnénk, de lehet koránt sem egyezik a valósággal - ez, mint a pszichés funkcionalitás alappillére jelenik meg.
Mi akkor a megoldás, legyünk láthatatlanok? Nehezen tehetjük meg ezt, hiszen minden klikkelésünk ott marad, nyomot hagy a webes felületen (a nagy testvér mindent figyel). Nem szabad elfelejteni, hogy a felhasználókról (rólunk, ismerőseinkről) alakuló kép sem térben, sem időben nem egyezik meg a hús-vér valósággal. Akár a privát közösségi életünkről beszélünk, akár a professzionális kapcsolatrendszerünkről, tartsuk szem előtt, hogy avatárunk már az imázs tudatos, a valóságban megélt identitás-felfogásból építkező formálását illetően sem mentes a megtévesztő mozzanatoktól, ám a mégoly határozottan kontrollált virtuális én a közösségi hálózatok adatbázisát gazdagítani hivatott algoritmusok működése folytán sajátos esztétikával színesíti ezeket.

(Gabóda Ágnes)

 

 

Bőgel György (CEU)
Bevezetés az okos rendszerek világába (smart systems)

Október 16-án Bőgel György, a CEU tanára tartott előadást az okos rendszerek (smart systems) világáról. Három példát hozott a rendszerek megértése érdekében. Az első példa a Blue River Technology által fejlesztett Saláta Robot (Lettuce Bot), amely által teljesen megújulhatnak a hagyományos mezőgazdasági módszerek. A szerkezet felismeri, melyik növénnyel mit kell tennie, legyen szó gyomlálásról vagy trágyázásról. A számítógépszoftver egy zárt okos rendszer, a rendszer maga dönt, majd magától cselekszik.

A következő példa Dr. Carolyn McGregor nevéhez fűződik. Karrierje kezdetén bankoknál elemezte az ügyfelek adatait, majd később egészségügyi informatikusként folytatta pályafutását. Kutatásának alapja az az információ, hogy egy EKG ezer mérési adatot produkál másodpercenként, felismeréseket és előrejelzéseket eredményezve. Legfontosabb kutatása a koraszülöttekhez kapcsolódik. Tizenhat adatfolyamon, ezerkétszáz adat/másodperc valós idejű feldolgozást figyelt meg. A szerkezet különböző mintákat és jeleket keres, előrejelzi a fertőzéseket és új felismerésekre is képes. Ez a fajta okos rendszer egyszerre zárt és nyitott, adatgyűjtés közben felismeri a problémákat és javaslatokat tesz – ez a része zárt, majd az orvosok cselekszenek helyette – ez a része nyitott.

A harmadik példa, az úgynevezett Waze a közlekedést hivatott segíteni. A sofőrök valós idejű közlekedési információkat töltenek fel az alkalmazás segítségével, legyen szó dugóról vagy balesetről. Lehetőség van az aktív felhasználók automatikus követésére is. A Waze sikerét mutatja, hogy 2013-ban, száz országban mintegy 50 millió felhasználót regisztráltak. Ebben az esetben nyitott okos rendszerről beszélhetünk, hiszen nem mindent a rendszer végez el, mint a Saláta Robot esetében, hanem szükség van emberi beavatkozásra is.

Bőgel György a három konkrét eset után további példákkal igyekezett bevezetni minket az okos rendszerek világába. Zárt okos rendszer például a sofőr nélküli autó, ahol a szerkezet a beprogramozás után automatikusan dönt. Számomra ijesztő lenne, ha mindennapossá válnának ezek az autók az utcán. Egyelőre nem tudom elképzelni, hogy a váratlan helyzeteket ugyanúgy képesek felismerni, mint egy képzett vezető.

A Propeller Health egy mobil szolgáltatás, amely érzékelőivel segíti a légzőszervi betegségben szenvedők életet. Ezt az alkalmazást szintén egy okos rendszer irányítja. Megemlítette még a Skybox Imaging nevű weboldalt, ahol a világűrből szemlélhetjük a Földet. A Google idén vásárolta fel ezt a műholdakat üzemeltető céget. Az okos rendszerek építésén egyértelműen látszik, hogy manapság a technika rohamosan fejlődik.

 

 

Az előadás utolsó perceiben a professzor úrnak sikerült kicsit megrémiszteni a hallgatóságot. A technika rohamos fejlődése ellenére számomra megdöbbentő volt az információ, hogy már egy robot is képes megírni egy újságcikket, ha beletáplálják a megfelelő adatokat. A fordítóprogramokat is folyamatosan fejlesztik, így lehetséges, hogy el fog jönni az az idő, amikor nem lesz szükség újságírókra vagy fordítókra. Bár nekem egyik szakma sem az életcélom, így teljesen elfogulatlanul tudom azt állítani, hogy egy robot nem írhat olyan kifejezően és érzelemgazdagon, mint egy ember.

(Mészáros Beáta)

 

 

 

Jordán Ferenc (biológus, hálózatkutató, MTA)
Főszereplők kapcsolathálókban

Jordán Ferenc biológus-ökológus és hálózatkutató, a Magyar Tudományos Akadémiához tartozó Ökológiai Kutatóközpontnak, azon belül is a Balatoni Limnológiai Intézetnek a tagja 2014. november 6-án tartotta előadását. Az előző előadáshoz hasonlóan Jordán Ferenc is bölcsészhallgatók számára is érthetően magyarázott (láttunk a kivetített képek között néhány bonyolult matematikai képletet, de szerencsére ezeket gyorsan átugrottuk). A példák is színesek és érdekesek voltak, és fontos (például a környezetvédelemmel kapcsolatos) kérdések is szóba kerültek.

Noha biológusként Jordán Ferenc főleg az állatvilággal foglalkozik, a hálózatelemzés módszerét bemutató első példáról mindnyájunknak volt – sokaknak nem is túlságosan régi – személyes emlékünk: a középiskolai osztályok tagjai közötti viszonyok. A pozitív és negatív kapcsolatok (amelyek az embereknél szeretetet és gyűlöletet vagy enyhébben fogalmazva rokonszenvet és ellenszenvet jelentenek) kék, vagyis „szeretem" és piros, vagyis „nem szeretem" vonalakkal voltak jelölve az ábrákon; minden vonal két diákot kötött össze, így jöttek létre a színes pókhálószerű ábrák. Egy feltételezés szerint az idő előrehaladásával a tagok közti negatív kapcsolatok minden közösségben el fognak tűnni, ami vagy azt jelenti, hogy pozitívvá válnak, vagy azt, hogy véget érnek. Ez úgy történhet meg, hogy ha például egy hármas csoportban két ember nem szereti egymást, akkor vagy előbb-utóbb összebarátkoznak, és pozitívvá válik a kapcsolat a három személy között, vagy pedig annyira elegük lesz egymásból, hogy megszakítják a viszonyukat, és a három személyből álló csapat kétszemélyűvé válik, akik között viszont már pozitív a viszony.

Az 50-es években egy matematikus az országok közötti viszonyokat próbálta globális szinten felmérni, újsághírek alapján állapítva meg az aktuális szövetséges vagy ellenséges viszonyokat a különböző országok között. De ugyanígy próbálták felmérni a coloradói mormoták közötti viszonyokat is, melyekben állítólag a fiatal nőstények számának megnövekedése idején több negatív hurok lett, vagyis a jelenlétük destabilizálta a mormoták közösségét. Ilyen destabilizáló elemek egyébként voltak a középiskolai osztályokban is: volt egy diák az egyik osztályban, akihez mindenki negatívan viszonyult, és amikor ez a diák elkerült az osztályból, láthatóan stabilizálódott az osztály kapcsolathálója.

Egy szerintem érdekes, bár kevésbé mókás másik példa a méhekről szólt. Egy méhkutató csoport Indiában azt vizsgálta, hogy a királynő kiválasztása hogyan működik a méhek társadalmában. A méhek közötti kasztokba tartozásnak nincsen külső jele, így azt sem lehet tudni pusztán kinézet alapján, hogy vajon méhkirálynő kiből lesz. A kutatók a kísérlet során arra voltak kíváncsiak, hogy ha a méhkirálynő meghal, hogyan választanak a méhek új királynőt maguknak. Kivették a királynőt a kasból, és két nap múlva visszatették őt. Ha két napnál hosszabb ideig tartották távol a királynőt a többi méhből, a visszatevése után a többi méh megölte őt, mert idegenként tekintettek rá. Ha azonban két napon belül került vissza a királynő a korábbi alattvalói közé, a végkimenetel kevésbé volt egyértelmű. Már van ugyan a méheknek egy új királynőjük – a korábbi királynő eltűnése utáni 24 órán belül választanak maguknak új uralkodót a méhek –, de még a régi királynőre is emlékeznek, így – számunkra (még) nem egyértelmű, mi alapján – összehasonlítják a két királynőt, és azt ölik meg, amelyik szerintük rosszabb uralkodó volt. Ez egy számomra elég barbárnak tűnő megoldás, bár igaz, az emberi történelemben is találhatunk ilyesmire példát. A kérdés a hálózatkutató biológus számára az, hogy vajon előre tudják-e jelezni, hogy ki lesz az új királynő a méhek közötti kapcsolatokat vizsgálva? A méhek – hasonlóan a középiskolás diákokhoz és a mormotákhoz – társas lények, és a közöttük lévő kapcsolatokat vizsgálva kiderült, hogy a következő királynőt nem lehet ugyan pontosan megjósolni, de azt ki lehet mondani, hogy mindig a társadalmi hierarchia legfelső 10%-ába tartozók közül kerül ki.

Egy másik igen fontos téma, ami szóba került az előadáson, a környezetvédelem volt. Az állatok és a növények nem izoláltan élnek, hanem függnek egymástól, egyik nem élhet a másik nélkül. Ennek legalapvetőbb példája a tápláléklánc. Az indiai madarak között van egy olyan madár, amelyik gyorsan meg tudja találni a táplálékul szolgáló rovarokat, a többi madár pedig, akiknek a rovarkeresés nem megy olyan jól, ezt a madarat követik, aki így elvezeti őket a táplálékhoz, melyből olyan sok van, hogy minden madár számára jut elég. Ha esetleg ezek közül a madarak közül egy olyan a veszélyeztetett, amelyik a követő madarak között van, a hálózatokat figyelembe nem vevő természetvédők csak ezt a madarat akarnák védeni, pedig azt a madarat (is) figyelni kell, amelyik elvezeti a kihalófélben lévő madarat a táplálékhoz, mert ez a madár szükséges a veszélyeztetett madár életben maradásához.
A hálózatkutatás nem csak élőlények közötti viszonyok hálózatát tudja elemezni, az előadáson szóba kerültek a térbeli hálózatok is. Ilyenek például az ökológiai folyosók. Az élőlények a tájban élnek, ami azt jelenti, hogy vannak például olyan állatok, amelyek az erdőben élnek, és a szántóföldre nem merészkednek ki, mert az veszélyes számukra, a nyílt területen, a sűrű fák védelme nélkül könnyebben lelőhetik őket és menekülni is nehezebb ott, mint az erdőben. A környezetvédelemmel foglalkozóknak nemcsak azt kell figyelembe venni, hogy hány hektárnyi erdőterület van, hanem azt is, hogy az erdők hol és milyen alakzatokban helyezkednek el, és hogy az állatok hol és hogyan vándorolnak. Az autópályák építésekor például figyelni kell arra, hogy ezeket a helyeket ne érintsék a zajos, ártalmas és veszélyes autóutak.

Az előadás egy olyan példával zárult, mely végleg eltávolodott a biológia világától, de a hálózatkutatás témáján belül maradt: a 2005-ös londoni metrórobbantással. Én pont a mostani őszi szünetben voltam néhány napig Londonban, és sokat utaztam metróval, amely valóban igen sok vonalból és megállóból áll, több megálló van, amelynél több metróvonalra is át lehet szállni, és labirintusszerű mozgólépcső és folyórendszerek vezetnek egyik helyről a másikig. A londoni metró 11 vonalból, 270 megállóból áll és évi több mint egymilliárd ember használja. A terroristák több szempontot is figyelembe vehetnek, amikor kiválasztják azt, hogy melyik megállónál robbantsák a bombát: az utasok száma, esetleg a helyszín történelmi-szimbolikus értéke vagy az, hogy melyik helyen van a legtöbb álszállás. Ha egy ilyen hely használhatatlanná válik, vele az összes olyan vonal tönkremegy, amelyik ezt érinti. Amikor hálózatszakértők megvizsgálták a londoni robbantást, kiderült, hogy a több millió lehetséges hely közül pont három olyan helyet robbantottak fel, ahol a sérülés a legnagyobb kárt okozza az egész hálózatban. Az egyik robbantás például a híres King's Cross pályaudvar közelében történt, amely megállóból hat vonalra lehet felszállni. Ez nem lehetett véletlen; valószínűleg a támadást tervezve pontos hálózatelemzéseket hajtottak végre. A hálózatelemzést tehát – mint sok mást – lehet jó és rossz dolgokra is használni.

(Szaló Rebeka)

 

A kapcsolathálózat (social networking) közösségi vagy ismeretségi hálót jelent. Tágabb értelemben a személyek, vagy szervezetek személyes interakcióit, kapcsolatait jelöli; ezek a kapcsolatok közösségi struktúrát alkotnak. A szociológia, antropológia és a szociálpszichológia kiemelten foglalkozik a jelenséggel. Napjainkban a közösségi hálózat fogalmát jellemzően az internetes kapcsolatépítés, az internetes közösségi hálók kapcsán használjuk. Ezek néhány év alatt az internet egyik legnépszerűbb területévé váltak . Az emberek így tarthatják fenn kapcsolataikat ügyfeleikkel, barátaikkal, egyéb ismerőseikkel; lehetőségünk van üzenetküldésre, keresésre, adatok, információk megosztására, ismerősök felkutatására. Felhasználói között a fiatalabb és az idősebb korosztály képviselői egyaránt felfedezhetők.
Ahogy a felnőtt társadalom kapcsolódási pontjai izgalmasak és érdekesek, érdekek mentén alakulnak, úgy a gyermekek kapcsolati hálózata is már korán megrajzolható, elsődlegesen az intézményes keretek között fejlődik. Az ismeretség, barátkozás annak függvényében történik, hogy egyes gyerekek kedvelik-e egymást vagy sem. A szimpátia meghatározza, hogy interakcióba kerülnek-e a gyerekek egymással. Ezek a kapcsolatok időközben változnak, például az iskolában, elemi osztályokban az a kapcsolati háló átrajzolódik, későbbi években talán még inkább.
De mi a helyzet az állatvilágban? Vajon ott is megfigyelhető egyfajta társas kapcsolati háló és annak működése? Bizonyára, hiszen sok faj társadalmi együttműködésére a fennmaradás, a túlélés miatt nagy szükség van. Fontos szerepet játszik, hogy a hierarchia csúcsán melyik egyed áll, vagy melyik van legalul, ezek a helyzetek nagy kihatással vannak a csoportszerkezet alakulására. A csoportok működését az egyének közötti kölcsönhatások befolyásolják, amelyek kihatással vannak az egyének rangjára, helyzetére, sorsára. Bár az állatvilágban ismeretlen a csoportterápia, mégis jól működnek a társadalmi berendezkedéseik. Ha csapatban látunk négylábúakat (zebrákat) vagy madarakat (galambokat), és figyeljük számosságukat, máris felmerül a kérdés: ki a főnök köztük, ki ki mellett sétál, legel, eszik, alszik, miért éppen vele, mi befolyásolja a szimpátiát és antipátiát közöttük? Ki kerül a kapcsolati háló peremére? A csoportszerkezet az életkor jelentőségét is jól szemlélteti az állatok esetében is. Az erőteljes egyedek közül kerül ki a vezéregyéniség, ez például az elefántfókáknál jól megfigyelhető, de a farkasok és még a baromfiudvar rendje is ennek a törvényszerűségnek engedelmeskedik: az alfahím a legerősebb, az utódnemzésben neki van a legnagyobb esélye. A dominancia és az alárendeltség viszonylag egyszerűen felfedezhető rendszere minden együtt élő közösségben jelen van.
A rovarok világa ettől kissé bonyolultabb. A trópusi papírdarázs esetében például a darázsfészekben tizenötféle hatásmechanizmust különíthetünk el, amelyek inkább kiegészítik egymást: a királynő lehet a középpontban, de perifériára is kerülhet, el is szigetelődhet, miközben másféle kommunikációt használ különböző helyzetekben. Ezeknek a kapcsolati rendszereknek a vizsgálata evolúciós szempontból segít megérteni a fajok társadalmi rendszereinek kialakulását.
Ezek a megfigyelések segíthetik megérteni az emberi társadalom kapcsolati hálóinak szerkezeti rendszerét. Izgalmas kérdés, hogyan kerülhet be egy egyed a hálózat közepére. Tágabban értelmezve ez az „emergence of leadership" (a vezetők megjelenése) kérdéskör lényege. És itt már végképp nem érdemes megkerülni az emberi vonatkozásokat. A probléma tehát: Kiből lesz a hálózat közepén csücsülő főnök? Az egyik szélsőséges nézet szerint főnöknek születni kell, és a született főnök előbb-utóbb megtalálja magának a megfelelő hálózati pozíciót, elfoglalja az őt megillető helyet. Innen már csak használnia kell a rendelkezésére álló hálózatot. A másik szélsőséges szcenárió szerint mindenki egyenlőnek születik, de aki véletlenül bekerül egy hálózat közepébe, abból a közösség (illetve a közösségben betöltött pozíció) főnököt csinál. Nyilván mindkét forgatókönyvnek van relevanciája, az igazság tehát nem középen van, hanem mindenhol. Ha kis szerencsével megnyer egyik egy dominanciaharcot, feljebb ugorhat a rangsorban és onnantól minden más. Dúskálhat a nőstényekben, viselkedése megváltozik, és vezető pozíciója megerősödhet, legalábbis átmenetileg. Ha viszont egy igen jó minőségű egyed véletlenül nem kerül rögtön a rangsor tetejére, később még megszerezheti a neki járó helyet. Ezeket a megfontolásokat érdemes szisztematikusan áttekinteni különféle állatfajok esetében.
A kapcsolati hálózatok szemléltetésére a gráfelméletet (Graph theory) szokták alkalmazni, amely matematikai struktúrák modellezése által a páros kapcsolatok (objektumok) szerkezetét mutatja be. A „görbe" ebben az összefüggésben „csúcsot" vagy „csomópontokat" jelent, és a vonalakat úgynevezett élek kötik össze.
A kölcsönhatások kialakítása, a kapcsolati hálózat felépülése automatikus velejárója a szocialitásnak, annak hatásai pedig már elkerülhetetlenül befolyásolják mind az egyén, mind a közösség sikerét. A nagy áttörés az lesz, amikor a hálózati kapcsolatok kialakításának viselkedésbeli hátterét is megértjük, elsősorban az egyedi szintű variabilitást. Ha például találunk hálózati kapcsolatokat manipuláló, esetleg „rossz" értelemben netwörköző egyedeket. A tanulási képességek egyedi különbségeiről már van sok információnk, talán ez lesz az egyik fonál, amely elvezet ide.

(Gabóda Ágnes)

 

Brückner János
Minden, ami Tumblr. Képzőművészet a neten

A 2014. november 20-ai előadást Brückner János képzőművész tartotta. Előadásának témája a kortárs képzőművészetnek az interneten is vagy éppen csak az interneten megtalálható formája volt. Ennek az előadásnak a címe már az év elején felkeltette az érdeklődésemet, hiszen ismerős számomra a Tumblr, de ezen az órán egy olyan oldalát ismertük meg, ami teljesen új volt számomra, de igen érdekes és szórakoztató dolgokkal találkoztunk.
Megtudtuk, hogy az interneten megtalálható nagy mennyiségű anyag két fő csoportra bontható szét (azért nagyon éles dichotómiáról szerintem nem beszélhetünk, hiszen lehetnek nehezebben egyik vagy másik kategóriába sorolható dolgok is). Az első ilyen fő csoportba tartoznak az interneten kívül létrejött műalkotások. Ezt jelenti például az évszázadokkal vagy akár évezredekkel ezelőtt alkotott festményekről, rajzokról, szobrokról és egyéb képzőművészeti alkotásokról készített fényképek feltöltése az internetre, de természetesen az irodalmi művek digitális változatának létrehozása is. A lényeg, hogy ezeknek a műveknek a létrejöttéhez az internet nem szükséges, az internettel való kapcsolatuk pusztán annyi, hogy most már az interneten is ott vannak, így könnyebben és több ember számára elérhetővé váltak. A második kategória az internet izgalmas lehetőségeit valójában kiaknázó alkotások. Ilyenkor nem egyszerűen passzív befogadója az internethasználó az interneten megtalálható műnek, hanem létrehozásában ő maga is részt vesz a többi internetezővel együtt. Erre egy példa a Do Not Touch projekt, amelynek lényege, hogy egy zenével kísért videón az egeret mozgathatjuk az utasításoknak megfelelően (vagy akár azzal csak azért is szembeszegülve), és a program megjegyzi az egerünk helyzetét más ugyanabban az időben ugyanezt a játékot játszó internetezők egerével együtt. A Ten Thousand Cents egy hasonló projekt, melyben egy amerikai százdolláros képét hozta létre tízezer művész ötvenegy országból egy számítógépes rajzolóprogram segítségével, együtt dolgozva egy olyan művön, melynek csak egy-egy részletét csinálta meg egy ember, és a végső mű csak az összeállítás után vált láthatóvá.

Brückner János egy hallgató kérésére beszélt saját munkájáról is. Mint intermediális képzőművész, az ő munkái az új és régi médiafelületek konvergenciáját kihasználva hoznak létre műalkotásokat. Egy projektje az úgynevezett poszt-digitális nyomtatás, avagy „likeprint". Ez a szerintem remek ötlet az interneten (pontosabban szólva a Facebookon) létrejött „like" szimbólumot a hagyományos papírra teszi át a megszokott képernyő helyett. A befogadókat az alkotás folyamatába meghívó feladat az, hogy ők egy bizonyos képet hozzanak létre az utasítások alapján. Egy fehér lap apró négyzeteibe 0-tól 4-ig terjedően egy szám van írva, amely azt jelzi, hogy hányszor kell egy „like" jelet pecsételni az adott négyzetbe. A mű elkészítése alatt (hasonlóan a Ten Thousand Cents projekthez) az egyének nem tudták, hogy mi lesz az eredmény, csak amikor már minden pecsét a megfelelő módon a helyére került és megfelelő távolságban állva lehetett látni az eredményt, mely például a mindent látó szem lett. Ezt a képet 4543 darab „like" pecséttel másfél óra alatt hozták létre a látogatók.

Egy másik projektje, amelyből kiállítás is készült a Budapesti Műcsarnokban: „How to feel emotions?", vagyis „Hogyan érezzünk érzelmeket?". Nyolc különböző érzelemhez (például düh, elkeseredettség, jókedv) hozzákapcsolódott egy-egy világsztár adott érzelmet jelző arcának színes, képregény stílusban megrajzolt képe. Magyar és angol nyelven rákeresve az adott érzelmekre a Twitteren és a rengeteg találatból kiválogatva néhányat, ezek a rövid, egy-két szavas nyelvi elemek egészítik ki a vizuális műalkotást. A kinyomtatott, prospektushoz hasonló változat mellett a kiállításon lévő verziók a falakon elhelyezett tükrökre voltak ragasztva, így ha a múzeumlátogató közel lép a műhez, a tükörben együtt láthatja saját arcát és a rajzolt képet az adott érzelemmel.

A bemutatott projekteken kívül szó esett általában az internetes képzőművészetről, és arról, hogy miben tér el a korábbi hagyományos képzőművészettől. Egyértelműen kialakult az internetes művészek közössége, hiszen szóba kerültek direkt az internetes képzőművészeti alkotások számára kihirdetett pályázatok, vannak honlapok, amelyeknek az a célja, hogy publikálási lehetőséget adjanak a művészek számára, és az internetes művészek külföldön és Magyarországon egyaránt ismerik és támogatják egymást. Felmerültek olyan kérdések is, mint például: Fenntartható-e hosszú távon az internetes művészet? Vajon mennyire tud együttműködni ez az új internetes képzőművészet a régi, hagyományos kortárs művészettel? Miért van egyfajta ellenállás főleg az idősebb, akadémiai hátterű művészekben az internetes művészettel kapcsolatban és ez miért jellemzőbb inkább Magyarországra és Kelet-Európára, mint a nyugatra? Vajon mennyire „igazi" és maradandó az interneten megszerzett hírnév? Nem veszik esetleg el a folyton frissülő rengeteg új alkotás között az adott egyén műve? Ezekre a kérdésekre természetesen nem könnyű választ adni, de Brückner János azt azért hozzátette, hogy szerinte az nagyszerű, hogy ennyi minden van az interneten, mely szerinte demokratikusabb, mint a hagyományos képzőművészet.

(Szaló Rebeka)

 

Gombos Zsolt (Online Marketing Akadémia - OMA.hu, alapító tréner)
Marketing a 2014-es közösségi médiabeli történések alapján

 

 

A látható web II.

Tematika és követelmények

2014. 09. 11.

Bódi Zoltán (KJF), Veszelszki Ágnes (ELTE)
Bevezetés a web és a vizuális kommunikáció alapjaiba

2014. 09. 18.

Bódi Zoltán (KJF)
Kommunikációs attitűdök a Facebookon

2014. 09. 25.

Sós Péter János (KJF, B.Swan Partners)
A vidra esete a PR-szöveggel (online PR-technikák)

2014. 10. 02.

Dragon György (játékfejlesztő, zeneszerző, informatikai újságíró)
Mennyire valós a virtuális? Játékok a cybertérben

2014. 10. 09.

Dragon Zoltán (SZTE)
Láthatatlan web

2014. 10. 16.

Bőgel György (CEU)
Bevezetés az okos rendszerek világába (smart systems)

2014. 10. 23.

őszi szünet

2014. 10. 30.

őszi szünet

2014. 11. 06.

Jordán Ferenc (biológus, hálózatkutató, MTA)
Főszereplők kapcsolathálókban

2014. 11. 13.

Lakos Gábor
Mitől lesz jó egy fotó? (a cím egyeztetés alatt)

2014. 11. 20.

Brückner János
Minden, ami Tumblr. Képzőművészet a neten

2014. 11. 27.

Generációk nyelve konferencia: részvétel a konferencián

2014. 12. 04.

Gombos Zsolt (Online Marketing Akadémia - OMA.hu, alapító tréner)
Marketing a 2014-es közösségi médiabeli történések alapján

2014. 12. 11.

Veszelszki Ágnes (ELTE), Bódi Zoltán (KJF)
Záró előadás, összefoglalás

 

A kurzus teljesítése:

1. rendszeres részvétel az előadáson

2. írásos munka: a három lehetőségből egyet kell választani!

5 oldalas, a témához illő esszé beadása

VAGY:

5 oldalas, szemináriumi dolgozat jellegű munka, megfelelő hivatkozásokkal, szakirodalommal (a kiemelkedő, tudományos igénnyel bíró munkákat megjelentetjük, a készítőiknek további együttműködési lehetőséget, tutorálást ajánlunk fel)

VAGY:

3 előadásról egyenként 1,5-2 oldalas összefoglaló, esszé stílusban

Leadási feltételek (mindhárom írásos munka esetén):

A leadott munkáknak legyen borítója, amely tartalmazza a dolgozat címét, a készítő nevét, egyetemét/főiskoláját, e-mail címét, a keltezést. Minden munkához csatoljon a szerző keltezéssel és aláírással ellátott plágiumnyilatkozatot.
Határidő: 2014. december 4. csütörtök, nyomtatva. A határidő után leadott munkákat nem fogadjuk el, a késő hallgatók számára a kurzus nem teljesítettnek számít.

Témajavaslatok a szemináriumi dolgozatokhoz és az esszékhez az előadások témáin kívül:

vizuális kommunikáció
én-márka a közösségi médiában, imázsépítés
kép-szöveg kapcsolatok: emotikonok, mémek
írásjel-használati változások az emotikonok hatására
a mémek mint marketingelemek / mint közösségépítő kép-szöveg konglomerátumok
humor a vizuális kommunikációban
netes akronimák és emotikonok a beszélt nyelvben

 

 

A sorozat következő félévben, a 2014--2015. tanév tavaszi szemeszterében is folytatódik, Netnyelvészeti speciális kollégium: Innováció a kommunikációban és technológiában címmel.

Módosítás dátuma: 2015. január 10. szombat, 18:59
 

Keresés

Google-ajánlat