Bummm, headshot! Betekintés a gamer nyelvhasználatba (Kiss Erika Emese)
2014. december 10. szerda, 18:18

„A healerek elburnölték a manájukat hogy életben tartsák a tankokat,
de a dps képtelen volt rendesen losolni, ezért megkapták a dmg nerf debuffot,
így a dmg is kevés volt, emiatt az enrage timer lejárt és wipeolt az egész raid."

– Mihály (21), World of Warcraft játékos

 

Előfordult már, hogy számítógépes játékokkal játszók társaságába került és hirtelen úgy érezte, elvesztette a beszélgetés fonalát? Nem véletlen. A gamerek, azaz az online számítógépes játékokkal játszók olyan nyelvváltozatot alakítottak ki maguknak, ami a saját igényeikhez és korlátaikhoz alkalmazkodik. 5 fiú, egy 90 perces Counter Strike menet és egy rövid beszélgetés a fanatikusokkal betekintést engedett számomra a gamer világ nyelvhasználati rejtelmeibe.

A játék alatt folytatott kommunikáció csupán egy fő alapelvre épül: minél gyorsabban átadni a lehető legtöbb információt úgy, hogy az egyértelmű legyen mindenki számára.

A számítógépes játékok nemzetközi jellegéből adódóan az angol nyelv használata szükségszerű, mivel a különböző nemzetiségű játékosok így tudják a legegyszerűbben megértetni magukat egymással, s mindenki számára egyértelmű tájékoztatást nyújtani. A magyar játékosok nemcsak a más nemzetekkel való játék során használják az angolt, hanem egymás között is megjelennek az idegen kifejezések, és a magyar nyelvvel vegyesen használják azokat.

Mivel alapvetően olyan csapatjátékokról beszélünk, ahol folyamatos kapcsolat szükséges a játékosok között az állandóan változó körülmények miatt, ezért elengedhetetlen a gyors információcsere. Régebben még inkább írásban kommunikáltak a multiplayer játékokban, ám mára ez megváltozott, sokkal egyszerűbb, kényelmesebb és praktikusabb a beszéd játék közben, ugyanis a játékos szeme így végig az eseményekre szegeződhet. Írás során hosszasan kifejtett mondatokat nem tanácsos használni, ezek megírása és elolvasása ugyanis nem csak időt vesz el a stratégia végiggondolásától, hanem sokkal nagyobb az elgépelés veszélye is, ami téves információhoz vezethet, ezzel pedig a csapat vesztét is okozhatja egy játékos.

Mindezek a beszédre is igazak, egy feszült játékhelyzetben részletekbe menően és hosszan beszélni nem ajánlatos, mivel a beszélőt hátráltatja a gondolkodásban, a fogadó felet pedig zavarja a koncentrációban, elterelődik a figyelme. Ezen hibák leküzdésére az egyik legjobb mód a rövidítés, amelyek mind az írott szövegekben, mind pedig a szóbeli kommunikációban jelen vannak.

Legtöbb esetben eleve rövid szavakat használnak játék közben, ám ha mégis akadna egy-egy hosszabb kifejezés, azt is rövidítve használják. Jellemző a két-három betűs mozaikszók használata, ilyenkor a néhány szóból álló angol kifejezések szavainak első betűit használják fel, például: hp – healthy points, gg – good game, wtb – want to buy, wts – want to sell, dps – damage per second. Gyakoriak az olyan rövidebb formák is, amelyeket a szóvég elhagyásával képeznek: agi – agility, mid – middle, sta – stamina, res – resurrect. Harmadik módja a gamerek rövidítési szokásainak, hogy elhagyják a magánhangzókat a szavakból, és így csak két-három mássalhangzót szükséges kiírniuk, pl. dmg – damage.

Természetesen a hétköznapi kifejezéseket is rövidebb formában használják, ezek a kifejezések ismerősek lehetnek az internetes kommunikációból: pill, omg, wtf, rr. Az angol szavak beleolvadtak a gamerek szókincsébe, és a magyarral való keveredés miatt a ragozásban is meglátszik ez, pl. cheatel, wipeol, healerek.

Jellegzetes még az érzelmek kifejezése egy játék során. Amennyiben szórakoztatónak találnak valamit, a lol, lel, asd szavakat használják leginkább. A lol (lot of laugh/laugh out loud) kifejezést ma már sokan használják a számítógépes játék világán kívül is, ennek változata a manapság egyre népszerűbb lel. Ugyanezt jelenti az asd kifejezés is, ám ennek létrejötte és használata sokkal inkább a gamerekhez kapcsolható, ugyanis ez a betűk billentyűzeten való elhelyezkedése miatt jöhetett létre. A három betű egymás mellett helyezkedik el, így gyorsan be lehet gépelni, az írásból pedig a beszédbe is bekerült a szó.

Számos feszült helyzet adódik egy játék során, összeszólalkozhatnak csapattársak és ellenfelek, így trágár kifejezésekben sem szűkölködik egy meccs kommunikációja. Ez nem mondható kifejezetten gamerszokásnak, hiszen a hétköznapokban is rendszeresen jelen van, ám a magyar nyelv káromkodási lehetőségei mellett fel lehet fedezni olyan sértéseket, amelyek nem jellegzetes káromkodások. A leggyakrabban használt kifejezés a noob, eleinte a kezdőkre használták, ma már mindenkire, aki elront valamit, akinek nem szimpatikus a játékstílusa, aki rosszul játszik. Hasonló jelentéssel (és népszerűséggel) bír a low szó is a játékosok körében.

Az előzőekben összefoglalt jellemzők szinte mindegyik gamer szóhasználatának alapját képezik, ám van egy ennél sokkal magasabb szint is. Minden számítógépes játék más-más felépítéssel rendelkezik, más eszközök, karakterek, játékmódok, képességek és különböző sajátosságok adják a játék egyediségét. Ebből adódik, hogy minden játék más szókincset követel meg, tehát egy WoW-játékos és egy CS-játékos nem fogja tudni megértetni magát a csupán a saját játékukban használt szókészlet segítségével.

De mit tehetünk mi, kívülállók, ha gamer társaságba keveredünk? Bár már ismerünk néhány alapvető kifejezést, ám teljes képet csak akkor kaphatunk, ha mi magunk is gamerekké válunk. Tehát csupán két lehetőségünk van: elkezdünk mi is játszani, hogy részt tudjunk venni a társalgásban, vagy inkább rendelünk egy kólát, és amíg azt megisszuk, már témát is váltott a csapat.

 

Keresés

Google-ajánlat