Facebook-profilképekről
2013. június 17. hétfő, 12:37

Egy corvinusos szakdolgozó munkájának elkészítésében segítettem idén, személyesen és online konzultáltunk. A munka címe: A fiatalok önábrázolása az interneten. A szakdolgozó 50-50 középiskolás fiú és lány Facebook-profilképét elemezte.

E munka kapcsán érkezett a kérdés:

Az adatok két hónapja végzett mentése óta a felhasználók fele lecserélte profilképét. Van-e ebben nemek közötti különbség? Milyen kommunikációs szándékot, énreprezentációs mintázatot lát a nembeli megoszlás és a profilképek rendszeres, gyors cseréjének tendenciája mögött?

Nagyon érdekes a felvetés. Szerintem (nem empirikus vizsgálatok alapján, hanem megfigyeléseim szerint) egyébként ez nem feltétlenül nem- (vagy gender-)függő jelenség, vagyis nem a fiúk-lányok viszonylatában hozhat eredményeket, hanem sokkal inkább életkori jelenség: minél fiatalabb a felhasználó, annál gyakrabban változtat profilképet. Ez összefügghet azzal, hogy a fiatalabb közösségioldal-használók sokkal tudatosabban építik, menedzselik a digitális imázsukat, a kifelé sugárzott – részint virtuális – én-képüket.

Ezt támasztja alá a vizsgálatom is, amely szerint a fiatalabbak gyakrabban használnak képszerkesztővel módosított, változtatott, modifikált képeket. A változtatás gyakoriságát nem vizsgáltam, de feltételezem, hogy a fiatalabbak gyakrabban cserélgetik a képüket. Ennek oka lehet a lájkgyűjtés is motivációként: e feltevés szerint annál népszerűbb egy felhasználó, minél több lájkot tud begyűjteni egy-egy posztjával. A képes posztok pedig sokkal több lájkot képesek produkálni, mint a linket, zenét, szöveget tartalmazók. Ily módon a képváltoztatás feltűnést kelt, ezáltal "népszerűséget mér".

 

 

 

 

Keresés

Google-ajánlat