Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
Korstílusok (Gyurkovics Eszter) |
2011. február 25. péntek, 22:19 |
Öt csoportra osztom a többieket, és mindegyik csoportnak adok egy-egy szövegrészletet egy bizonyos korstílusból (pl. romantika, reneszánsz stb.), még rögtön a kiselőadásom elején, bevezető feladatként. A csoportoknak meg kell állapítaniuk, hogy az ő szövegrészletük milyen korstílusban íródhatott, és ezt indokolniuk is kell. Nem fogom rögtön elmondani a helyes válaszokat, hanem elkezdem a kiselőadást, és aki közben kitalálta, hogy az elmondottak alapján melyik korstílushoz tartozik a kapott szövege, az jelzi nekem. Aki meg esetleg nem jött volna rá, a kiselőadásom végén mindenképpen megbeszéljük.
Szövegek:
Kódex-irodalom (példa az explikáló részletezésre): „Első ellenség ez velág. Másod test, harmad ördög. Embernek első ellensége ez velág… Kell azért minekünk ez velágot el távoztatnunk sok okért. Első okért, mert ő benne szünetlen való félelem vagyon. Másod okért mert semmi nyugodalom őbenne nincsen. Harmad okért, mert teljes gonoszsággal. Negyed okért, mert ellenködést szerez isten között és ember között. Ötöd okért, mert álhatatlan és hazug. Hatod okért… mert vakítja embernek okosságát… (mindegyik oknak többféle velejárója van, a harmadiknak ez:) Minden mi ez velágon vagyon, avagy hogy testi kívánság, azaz paráznaság, avagy szemnek kívánsága, azaz fesvénység, avagy életnek kevélysége… valaki ez hármakat követi, ördögnek hatalma vagy ő rajta.” (Bod-kódex)
Barokk: (…) Mindazonáltal így is, hogysem mint a vén hegedűs szokását, inkább igyekezvén követnem a jó vérű agg ló természetit, amiképpen az, ha meg nem eheti is elegedendőképpen abrakját, de megröhögi mégis azt, és amint lehet, faldokja is, hogy azzal régi jó természetérűl többre elégségtelenségében is jelt adjon; hasonlóképpen bennem is az Nagyságod palatínusi új méltóságán örvendező mások verseinek előttem palolására felforrván annak a vérnek még meglévő cseppecskéje, amelyet az Medusa vérével egyveledett Pegasus forrásábúl az ifjabb esztendőkben hörpentettem vala, nem lehetett megtűrnöm, hogy annak ingerlésébűl még egyszer a versíráshoz ne kezdettem volna, ha azt csak úgy esik is megszagolnom, mint az agg lónak az abrakot, és amit azonközben egyszer is, másszor is öszveszedegethettem, amíg az ország házánál lévő gyűlésekben egyéb dolgokra kellett elmémet fordítanom, azt, ím, én is a Nagyságod méltóságos személye eleiben bocsátom, azmellyel ha későbben tanáltam is felserkennem másoknál, annyiban mindazonáltal nem vagyok utolsó, hogy azok idegen nyelvekbéli írásokkal, én pedig magyar versekkel örvendezek a régen kívánt magyar palatínus új méltóságának, melyet is érdemetlen szolgájátúl méltóztassék jó neven és azon versekben maga gyámoltalanságán siránkozó Nimfa igyét is szívére úgy venni, hogy amely Griffnek szárnya alá folyamodott, ottan kívánt nyugodalmat vehessen az is magának. (Gyöngyösi István: Palinódia)
(deákos) Klasszicizmus Sokszor Herkules is orsót fog kezébe, A szennyes Vulcanus teste elkeveri. (Csokonai Vitéz Mihály: Mit nem csinál a szeretet?)
Romantika:
Ah hova, ah nagy Egek! hova tüntek el annyi szerencsés (Vörösmarty Mihály: Egy boldogtalannak panasza)
Reneszánsz: Ebből, vitézök, sok jót tanulhattok, Sok jó adassék memből vitézöknek, Ti hallyátok Egör istóriáját, Írom első részében Egör várát, Írnak vala másfélezörnegyvennyolcba, (Tinódi Lantos Sebestyén: Eger vár viadaljáról való ének história – részlet) |