Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
Örkény-érvelés (Oláh Ilona Kinga) |
2011. március 24. csütörtök, 17:25 |
Szöveg:
Örkény István: Gondolatok a pincében
A labda egy betört ablakon keresztül leesett az alagsori folyosóra. Az egyik gyerek, a házmesterék tizennégy éves kislánya, lebicegett érte. Szegénykének a villamos levágta a fél lábát, s boldog volt, ha labdát szedhetett a többieknek. Az alagsorban félhomály terjengett, de azért feltűnt neki, hogy egy sarokban megmozdult valami. - Cicus! - szólt oda a falábú házmesterkislány. - Hát te hogy kerülsz ide, kiscicám? Fölkapta a labdát, s ahogy csak tudott, elsietett vele. Az öreg, csúnya és rossz szagú patkány - őt nézték cicának - meghökkent. Így még nem beszélt vele senki. Eddig csak utálták, szénnel hajigálták, vagy rémülten elmenekültek előle. Most jutott eszébe először, hogy milyen más lett volna minden, ha történetesen cicának születik. Sőt - mert ilyen telhetetlenek vagyunk! - mindjárt továbbszőtte ábrándjait. Hát még ha falábú házmesterkislánynak születik? De ez már túlságosan szép volt. Ezt már el sem tudta képzelni.
1. feladat:
Érvelj amellett, hogy a, a perifériára szorultak nehezen tudnak beilleszkedni a társadalomba, mert az emberek ellenük érzett előítélei nagymértékben akadályozzák őket ebben. b, a társadalom mindent megtesz azért, hogy a perifériára szorultak képesek legyenek könnyedén beilleszkedni a társadalomba.
A két feladat közül válassz egyet, és írj belőle egy legalább A4-es oldalnyi fogalmazást! A legjobban sikerült műveket az osztály előtt felolvassuk.
2. feladat:
Keressük meg a szövegben a, a globális kohézió elemeit! b, a lineáris kohézió elemeit! Készítsünk róluk táblázatot! Globális kohézió táblázat:
Lineáris kohézió táblázat:
|