Tipográfia vendégelőadókkal
2012. március 09. péntek, 15:26
A nőnapi tipográfia (hivatalosan: Dokumentumszerkesztés, tipográfia) óra vendégelőadója Pál Dániel Levente, az Eötvös Kiadó főszerkesztője volt. Az Eötvös Kiadót képviselte továbbá a csütörtök esti alkalmon Durmits Ildikó, a kiadó műszaki vezetője.

 

Az odafigyelő hallgatóság megtudhatta, mi a dolga általában véve a tipográfusnak, mi a dolga a gyakorlatban a szabálykövető tipográfusnak, miért nevezhetjük a mesterséget és a művészetet ötvöző alkalmazott művészetnek a tipográfiát. Szó esett betűhelyekről, ciceróról, a folyosókról vagy csatornákról, a soregyenről, a sorvégi szabályokról, az árva- és özvegy- elnevezésű fattyúsorokról, tompa és behúzott bekezdésekről, a kiemelés különféle módjairól, a tapadó jelekről. Kiderült, hogy mivel lehet egyeseket három sor vagy három sör után lenyűgözni, ez a lipcsei soresési szabály. Pál Dániel Levente beszélt a betűkről és betűcsaládokról.

 

Az előadást egy bemutató zárta a vizuális vs. kód alapú, valamint a hagyományos vs. CtP (computer to plate) vs. "szövegőssejtes" tördelés különbségeiről. A vizuális tördelés esetén azonnal látható az eredmény, ezen az elven működik a a legtöbb tördelőprogram, de még a Word is. Kódalapú ezzel szemben a HTML, illetve a szintén megemlített LaTeX. A hagyományos/CtP közti különbségtétel a nyomda(technológia)i munkafázisokat érinti. E kettőt egészíti ki (váltja fel) újabban a "szövegőssejt"-nek nevezett munkatervezés, azaz egy olyan kiadói munkafolyamat, amely a bármilyen médiumra való (minél költséghatékonyabb és gyorsabb) átalakításra fókuszál (például egy folyóirat megjelenhet webes felületen, másképpen kell optimalizálni táblagépre, illetve nyomtatáshoz - ám mindez néhány kattintással megoldható).

 

Köszönjük az érdekes, a tipográfia gyakorlati hasznosításába való bevezetést az Eötvös Kiadó munkatársainak!

 

tipografia_kis

 

Keresés

Google-ajánlat