Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
VLL október 11-én: Nyíri Kristóf |
2012. szeptember 24. hétfő, 13:25 |
Ajánlom az előadást minden érdeklődőnek. Címe: Képiség és motoricitás.
Időpont: 2012. október 11. 17:15 Helyszin: BME, 1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2. Q ép., A szárny, 1. em., 123.
Az előadás magyarul lesz.
De az absztrakt angol:
Kristóf Nyíri: The Visual and the Motor Abstract The world as we see it, so cognitive science tells us, is a construct of the brain, produced every few seconds anew, in accordance with our biologically inherited model of reality, on the basis of the data received by the eyes, but also on the basis of data delivered by all other senses, in particular the tactile and the motor. Eyeball movements, and bodily movements generally, generate information upon which our three-dimensional vision fundamentally rests. Two-dimensional images rely on a process of being scanned by eyeball movements in order to become meaningful. Also, the thesis has been put forward that eyeball movements picture not merely images, but also verbal thought-processes: verbal meaning depends on imagery, and imagery is bound up with eyeball movements – patterns of eye movements and patterns of thinking mirror each other. Indeed towards the end of the nineteenth century the position was formulated that, more broadly, it is the whole body, the entire motor system, that underlies not just visual imagery, but abstract thought, too. In the last decades of the twentieth century this position was revived by Rudolf Arnheim, and – actually in Arnheim’s wake, but in a much weakened version – by conceptual metaphor theory. My planned talk will urge a return to the stronger version of the motor approach. Motor experience, I marshal arguments to show, gives rise to inner images, the inner image translates into metaphor, metaphors tell us in words about our non-verbal world. A domain in which the connections between the visual, the motor, and the metaphoric become especially conspicuous is that of architectural theory. The idea of the embodied mind has been clearly foreshadowed by German thinking on form and architecture from Vischer through Wölfflin and Lipps to Schmarsow and Hildebrand, and both this idea and the idea of metaphor as an irreducable cognitive device was explicitly put forward by Geoffrey Scott in his brilliant 1914 book relating architectural beauty to our pleasure in movements, an ease imparted to some of our “visual and motor impulses”.
|