Szófelhő
kommunikáció feladat oktatás műhely tehetséggondozás internet digilektus konferencia média stílus módszertan facebook marketing stilisztika barangoló netszótár internetkommunikáció utazás szövegalkotás borkommunikáció infokommunikáció bormarketing bibliográfia stílusgyakorlat kreatív írás digital_communication digilect emotikon tipográfia írásgyakorlat pályázat marketolingvisztika retorika digitális_kommunikáció prezentáció emoticon communication visual_communication önéletrajz visualisation reklám életrajz szövegértés tárgyalástechnika vizuális kommunikáció folyóirat üzleti kommunikáció meme szövegértelmezés vizuális_kommunikáció szövegelemzés énmárka szövegnyelvészet memes vizualitás szöveggondozás
VLL: Online gyászmunka |
2014. május 29. csütörtök, 21:24 |
A Parapatics Andrea kolléganőmmel közösen végzett kutatásunkról, a közösségi oldalakon végzett gyászmunkáról fogok beszélni a Visual Learning Lab következő ülésén. Időpont: 2014. június 5. csütörtök 17.15 Helyszín: BME Q épület, Magyar tudósok körútja 2., A szárny, 1. emelet, 123. terem Minden érdeklődőt örömmel látunk!
Absztrakt: Veszelszki Ágnes: Születéstől a halálig a közösségi oldalakon. Az online gyászmunka vizuális aspektusai Az online gyászmunka technospirituális gyakorlat, amelynek egyik jellemző megjelenési területe a közösségi oldalakon az elhunyttal való kommunikáció és a halál utáni profilmenedzselés. A Parapatics Andreával közösen végzett empirikus kutatásunkban a gyászmunka és a közösségi oldalak kapcsolatára vonatkozó nemzetközi szakirodalom eredményeivel vetettük össze a Facebook közösségi oldalon magyar nyelven megjelent, a halál témához köthető poszt és komment típusú szövegeket. E korpusz alapú vizsgálat megerősítette az angol nyelvű közösségi oldalas üzenetekre vonatkozó megállapításokat. Az egyértelmű érzelemkifejező funkció mellett a közösségi oldalon megjelenő gyászmunkaszövegek betölthetik a tájékoztató (temetési információk, az elhalálozás körülményei), a felhívó (figyelmeztetés, az elhunyt tárgyainak eladása), a fatikus (részvétnyilvánítás a hozzátartozóknak, búcsúzás az elhunyttól és folyamatos online kapcsolattartás vele, különösen az ünnepek kapcsán), a metakommunikatív (az online gyász adekvátságának kérdése) és az esztétikai funkciót (verses és prózai idézetek, a gyászmunka toposzait tartalmazó képek, montázsok, prezentációk) is. A fatikus funkció kapcsán érdemes kitérni a gyász legitimitására és illegitimitására (gyászturisták, trollok). Nem várt eredmény, hogy a vallásos tematika megjelenése viszonylag ritka a vizsgált digitális korpuszban. A gyászmunka kapcsán is megjelennek – a verbális tartalmak mellett vagy helyett – vizuális és audiovizuális elemek a bejegyzésekben. A szemtől szembeni kommunikáció nonverbális jeleit helyettesítő emotikonok a halálesetről való első tájékoztatás, illetve a gyászmunka korai szakaszában az érzelmek kifejezésének feltűnően gyakori, a bejegyzők számára lélektanilag is valószínűleg egyszerűbb formái. A gyászmunka kapcsán megosztott képeknek két fajtáját különböztethetjük meg: az egyik típusba az elhunytról készült fényképek, a másikba a neki szánt, általában bölcsességet, versrészletet is tartalmazó, tulajdonképpen virtuális képeslapok tartoznak. A hozzátartozók, de elsősorban barátok gyakran készítenek videót is az elhunyt emlékére (vagy halálakor, vagy annak évfordulójára), amelyet közzétesznek saját oldalukon és/vagy elhunyt társuk üzenőfalán. |
Módosítás dátuma: 2014. május 29. csütörtök, 21:48 |